Ako podporovať efektívne učenie sa detí experimentovaním a bádateľskys lektorkami Dada a Alica pre mentorov RCPU.
Za RCPU pre okresy Žilina a Bytča – 4 mentorky
Učenie sa je aktívny proces, pri ktorom deti využívajú svoje
zmysly na konštruovanie vlastného poznania – ide o
pochopenie, prečo sa učíme, a o spôsobe, akým sa učíme.
Učenie ako sociálna aktivita: Deti sa učia nielen individuálne, ale aj v kontexte spoločnosti. Spojenie s ostatnými ľuďmi – učiteľmi, spolužiakmi, kamarátmi, rodinou alebo komunitou – hrá kľúčovú úlohu. Je dôležité vytvárať prostredie, kde sa deti cítia podporované a motivované k vzájomnému učeniu.
Tímová práca: Deti sa učia organizovať prácu v tíme, rozdeliť úlohy a spolupracovať na riešení problémov. Tieto zručnosti sú nenahraditeľné pre ich budúci život, keďže mnohé úlohy nie je možné zvládnuť bez pomoci ostatných.
Motivácia ako kľúčový faktor: Učenie sa odvíja od záujmov detí. Ak nevedia, prečo sa niečo učia, stratí to pre nich zmysel. Preto je dôležité, aby úlohy boli nielen zábavné a prístupné, ale aj dostatočne náročné na to, aby si udržali ich pozornosť a záujem.
Metakognitívne zručnosti: Deti sa musia naučiť, ako sa učiť. Tieto zručnosti sú neoddeliteľnou súčasťou učenia sa a umožňujú deťom lepšie pochopiť a kontrolovať svoje vlastné procesy učenia.
Možnosť robiť chyby: Chyby sú prirodzenou súčasťou učenia sa. Deti by mali mať priestor na vlastné riešenia a učiť sa z chýb. Prostredníctvom dialógu s nimi môžeme prísť na to, v čom je problém, a pomôcť im nájsť riešenie.
Vzdelávanie učiteľov je kľúčom k podpore efektívneho učenia sa detí. učenie nie je len o vedomostiach, ale aj o rozvoji dôležitých životných zručností.